رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، عنایت ویژه ای را نسبت به شخصیت و آثار علامه شهید مطهری دارند که در بیانات راهگشای ایشان کاملا مشهود است. در ادامه گوشه ای از بیانات و سخنان این بزرگوار را در مورد شهید مطهری مطالعه بفرمایید :


اگر بخواهید این هویت را به صورت کامل برای خودتان تأمین کنید و حفظ کنید، و ان‌شاء‌الله کسانی که در آینده به شما ملحق خواهند شد در نسلهای بعدی، همین‌طور این شجره‌ی طیبه و این جریان مقدس ادامه پیدا کند، بایستی پایه‌های معارف را در دلهاتان مستحکم کنید. من توصیه میکنم در زمینه‌ی مسائل دینی، جوانها از معارف بلندی که جزو بهترین آنها آثار شهید مطهری است، حتماً استفاده کنند. شعارها خیلی خوب است، جهتگیری‌ها خیلی خوب است؛ بایستی به این جهتگیری‌ها و به این شعارها عمق داد. جوانها از کتابهای شهید مطهری استفاده کنید،
۸۷/۲/۱۴
————————————–
در ابتدا، یک جمله در باب این شهید بزرگوار بگویم؛ چون مسأله‌ى عالم متفکر فیلسوف یگانه‌ى ما – مرحوم آیةاللَّه مطهرى (رضوان‌اللَّه تعالى علیه) – مسأله‌ى یک یاد خشک و خالى نیست که کسى زحمتى مى‌کشد و از دنیا مى‌رود، یا زحمتى مى‌کشد و شهید مى‌شود و ما لازم است که از او یاد کنیم و شکرانه‌ى زحمات او را بداریم؛ بلکه مسأله، مسأله‌ى یک جریان فکرى در جامعه‌ى ماست که هرچه مى‌گذرد، برجستگى بیشترى پیدا مى‌کند.
در زمان حیات آن شهید، کسانى که او را مى‌شناختند، زیاد نبودند و کسانى که به عمق برجستگى و نورانیت فکرى او آشنا بودند، باز هم کمتر بودند؛ اما امروز در محیط ذهنى انقلاب، جریان فکرى شهید مطهرى، جریان ممتازى است. این کتابها و مباحث و گفتارهایى که آن عالم دلسوز و مؤید من عنداللَّه، به آنها پرداخته است – چه مباحث اجتماعى، چه مباحث فکرى، چه مباحث عمومى و چه مباحث فلسفى خاص – یکایک آنها، براى جامعه لازم و حیاتى است. البته از این کتابها، همه نمى‌توانند استفاده کنند – سطح خاصى دارد – اما مى‌شود کارى کرد که از این مطالب، همه‌ى جامعه و جوانان ما استفاده کنند.
باید روى افکار شهید مطهرى، کار فکرى بشود. یعنى جمعى اهل تحقیق و علاقه‌مند به کار علمى، بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهرى را در ابواب مختلف استخراج کنند. مثلاً از مجموع آثار ایشان، نظر آن شهید را در باب وجود، در باب انسان، در باب اختیار، در باب عدالت، در باب تاریخ، در باب قضا و قدر، در باب عرفان و درباره‌ى موضوعات بى‌شمار و متنوعى که ایشان در مباحثشان مطرح کرده‌اند، استخراج کنند. اگر نظرات مختلفى در طول زمان داشته‌اند، مثلاً در یک دوره در مسأله‌یى، این نظر را داشته و سپس در چند سال بعد، نظر ایشان تغییر کرده، آن را در این کتاب مشخص کنند و روى آن کار نمایند. این، راه گسترش و پیشرفت و شکوفایى فکرى جامعه بر مبناى آثار شهید مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد و در وضع کنونى، همه‌ى قشرها مسؤولیت خودشان را در قبال این حرکت عظیمى که جامعه‌ى ما به آن سرگرم است، پیدا کنند و آن را بخوبى انجام دهند.
۶۹/۲/۱۲
————————————–
جناب آقاى جعفرى فرمودند که مرحوم شهید مطهرى (رضوان‌اللَّه‌علیه) در میدان مبارزه‌ى با افکار التقاطى فعال بود؛ حقیقتاً هم پهلوانِ این میدان بود؛ اما شهید مطهرى چرا موفق شد؟ چرا این اثر عمیق و گسترده را از جهت ایجابى و سلبى در جامعه‌ى فکرى ما گذاشت؟ چون براى آماده‌سازى خود، تلاش فراوان علمى کرده بود؛ بعد هم براى خرج کردنِ این ذخیره‌ى علمى، به هیچ‌وجه سستى و کوتاهى نکرده بود. مرحوم مطهرى آرام نداشت؛ مرتب مشغول یادداشت کردن، تنظیم یادداشت، مرتب کردن سخنرانى‌هایى که خود او انجام داده بود، به‌دست آوردن شوائب گوناگون و نوبه‌نو در زمینه‌هاى فکر و اندیشه‌ى مذهبى و دینى، و پاسخگویى به انحرافات بود. در این مرد اصلاً تنبلى وجود نداشت؛ لذا با آن ذخیره‌ى علمى و کارآمدىِ عملى توانست اثر بگذارد. امروز ما حقیقتاً ریزه‌خوار سفره‌ى انعام فکر شهید مطهرى هستیم – در این هیچ تردیدى نیست – و فضاى فکرى جامعه همچنان مرهون فکر او در زمینه‌هاى گوناگون، چه در زمینه‌هاى فلسفى، چه در زمینه‌هاى اجتماعىِ دینى، و چه در زمینه‌هاى سیاسىِ دینى است. ما امروز به ایشان احتیاج داریم؛ ولى آن هم باز کافى نیست. خیلى از حرف‌ها جدیدتر و تازه‌تر است؛ خیلى از شائبه‌ها و اشکالات و شبهات بعد از حرف‌هاى شهید مطهرى به‌وجود آمده؛ باید براى اینها آماده‌ى پاسخ بود؛ لذا حوزه‌هاى علمیه وظیفه‌ى سنگینى برعهده دارند.
امروز روحانیون در بخش‌هاى گوناگون حضور دارند، که در گذشته امکان حضور آنها نبود – مثل اداره‌ها، کارخانه‌ها، پادگان‌ها و دانشگاه‌ها – بنابراین باید متاع قابل عرضه‌یى آماده کرد و به اینها داد. خوشبختانه در معارف اسلامىِ ما متاع قابل عرضه‌ى ارزشمندِ داراى زایندگى از لحاظ معرفتى، فراوان است. اگر کتابهاى آقاى مطهرى مورد مطالعه و مداقه قرار بگیرد، انبوهى از معارف را به ذهن و دل هر خواننده سرازیر مى‌کند؛ اینها مهم و لازم است.
۸۴/۲/۱۱
————————————–
یاد شهید عزیزمان، معلم برجسته و همیشه زنده و پایدارمان، مرحوم شهید مطهرى را باید گرامى بداریم. من عرض بکنم؛ اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهرى قرار دادند، یک معناى نمادین و پرمغز و پرمضمونى دارد؛ چون حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهرى یک انسان بزرگ و برجسته بود. زندگى او، تلاش مخلصانه و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود. خداى متعال هم این مرد بزرگ را مأجور کرد، پاداش داد و شهادت را نصیب او کرد؛ در واقع او را زنده نگه داشت؛ «بل احیاء عند ربّهم».(۱) یک متخرّج و تحصیلکرده‌ى حوزه‌ى علمیه‌ى قم، وقتى با کوله‌بار معرفت و دانشى که به طور عمیق آموخته است، مى‌آید در دل محیط فرهنگ و تعلیم و تربیت عمومى و نسل جوان قرار میگیرد، اینقدر منشأ برکات میشود.
۹۰/۲/۱۴
————————————–
این جمله را هم درباره‌ى شهید بزرگوارمان مرحوم آیةاللَّه مطهرى (رضوان اللَّه تعالى علیه) عرض کنیم: حقیقتاً رفتار و منش آن مرد بزرگ، نشان‌دهنده و نمایشگر یک معلم کامل و با احساس مسئولیت بود. در هیچ عرصه‌اى از عرصه‌هائى که حضور یک متفکر اسلامى مورد نیاز بود، ایشان از ورود در آن عرصه خوددارى نکرد؛ ملاحظات و مصالح نتوانست جلوى او را بگیرد که وارد این عرصه نشود؛ چه در زمینه‌هاى سیاسى، چه در زمینه‌هاى فکرى. در زمینه‌ى پاسخ به سؤالهاى گوناگونى که در آن دوره ذهن جوانهاى ما را به خود مشغول کرده بود، شهید مطهرى مثل برخى از مدعیان روشنفکرى دینى نبود که مطالب اجنبىِ از منطق دین و محتواى دین را با لعاب دینى و قالب دینى عرضه کند؛ بلکه درست نقطه‌ى مقابل، مفاهیم حقیقى دینى را در بسته‌بندى‌هاى متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه میکرد. دنبال این نبود که یک دسته‌ى خاصى، یک گروه خاصى، یک مجموعه‌ى فکرى خاصى او را تحسین کنند. با واپسگرائى و عقب‌ماندگى فکرى و ارتجاع و تحجر و غلط اندیشیدن در زمینه‌ى دین – که ناشى از تحجر و واپسگرائى است – همان قدر و با همان شدت برخورد کرد که با بدعتها و افکار انحرافى و افکار التقاطى. این، خصوصیت آن مرد بزرگ بود. او خسته نشد؛ تلاش دائمى میکرد. دنبال نام و تیتر و عنوان متعارف دانشگاهى و حوزه‌اى هم نماند. به عنوان یک رزمنده‌ى عرصه‌ى فکر و تأمل، وارد میدان شد. با اخلاص کار کرد، خداى متعال هم به کار او برکت داد. امروز بعد از سى سال از شهادت آن مرد بزرگ، حرفهاى او تازه است، زنده‌ است؛ گویا براى امروز نوشته شده است. آن روز هم کسانى در سطوح مختلف فکرى، از سخن او و فکر او استفاده میکردند، پاسخ خودشان را میگرفتند؛ امروز هم که افکار جلو رفته است، مسائل بسیارى براى ذهنهاى جستجوگر حل شده است، باز به سؤالات جدید پاسخگو است. این، خاصیت یک فکر عمیقِ همراه با اخلاص است.
۸۹/۲/۱۵
————————————–
لازم است در آغاز عرایض، تجلیل کنیم، تکریم کنیم از یاد شهید بزرگوارمان، شهید مطهرى؛ چون این بزرگوار، معلم بود؛ معلمى براى همه‌ى سطوح، با عملکرد نافذ و ماندگار. صحت عمل او هم با خون او امضاء شد. نام این بزرگوار بر روى یادبود تجلیل از معلمان کشور قرار دارد، و این یک کار شایسته‌اى است؛ رحمت خدا بر آن بزرگوار.
۹۱/۲/۱۳
————————————–
از خداوند متعال علو درجات شهید بزرگ انقلاب – مرحوم آیت الله شهید مطهری – را مسألت می کنم که حقاً و انصافاً برای دیروز و امروز و فردای کشور معلم بزرگی بود؛ یک متفکر دین شناسِ مؤمنِ بااخلاص و پُرکار. معلمی و کارگری به معنای گسترده، در زیباترین شکل آن در این شخصیت عظیم انقلاب متجلی و متبلور بود.
۸۳/۲/۱۲