در ادامه مجموعه ای از جملات کوتاه (قصار) و پر معنا، برگرفته از کتب استاد شهید آیت الله مطهری را مشاهده بفرمایید؛ 

این مجموعه به مرور زمان به روز می شود.


- (( رخنه و نفوذ افراد فرصت طلب در درون یک نهضت از آفتهای بزرگ هر نهضت است. وظیفه بزرگ رهبران اصلی این است مه راه نفوذ و رخنه این گونه افراد را سد نمایند ... این جریان تا آنجا کلیت پیدا کرده که می گویند :«انقلاب فرزند خور است» گویی خاصیت انقلاب این است که همین که به نتیجه رسید فرزندان خود را یک یک نابود سازد. ولی انقلاب فرزند خور نیست، غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است که فاجعه به بار می آورد .))

📚منبع :نهضت های اسلامی در صدساله اخیر ص۹۶


(( روحانیت شیعه در ذات خود یک نهاد مستقل است. از نظر روحی به خدا متکی بوده و از نظر اجتماعی به قدرت مردم، ولهذا در طول تاریخ به صورت یک قدرت رقیب در مقابل زورمندان تاریخ ظاهر شده است. ))
📚منبع : نهضت های اسلامی در صدساله اخیر ص۵۹

(( برای بعضی از مردم فصل حیات بخش بهار الهام دهنده است، درس است ، آموزنده است و از آن نکته ها و رمزها و حقیقتها درمی یابند. ))
📚منبع : بیست گفتار ص۲۴۸

((از نظر قرآن مجید سراسر طبیعت مانند کتابی است که از طرف مؤلفی دانا و حکیم تألیف شده است و هر سطر بلکه هر کلمه اش نشانه ای از دانایی و حکمت بی منتهای مؤلف خود دارد. ))
📚منبع : جهان بینی توحیدی ص۲۷

(( قرآن می گوید: بدانید که خدا همین زمین مرده را در هنگام بهار زنده می کند. این آیه در احادیث ما این طور تفسیر شده است که این مطلب اختصاص به زمین خاکی ندارد ، زمینِ اجتماع بشر هم چنین است. ))
📚منبع : آزادی معنوی ص۲۲۶

(( اگر ما تمایلات انسان را منشأ و ریشه آزادی و دموکراسی بدانیم ، همان چیزی به وجود می آید که امروز در مهد آزادی های غربی در دنیا می بینیم. از نظر اسلام این ها آزادی نیست، رهایی حیوانیت و زندانی شدن انسانیت است. ))
📚منبع : آینده انقلاب اسلامی ص۲۷۰

(( اسلام دین صفا و صلح و خیر است، دین اخوّت و برادری است. به همدیگر که می رسیم سلام می کنیم، یعنی من برادر تو هستم و تو برادر من هستی و من برای برادر خودم آرزو می کنم و دعا می کنم سلامت روحی، جسمی و انواع سلامتها را. ))
📚منبع : پانزده گفتار ص۱۹۳

(( وقتی که می گوییم نسل جوان، مقصود طبقه ای است که در اثر تحصیلات و آشنایی با تمدن جدید دارای طرز تفکر مخصوصی است و اگر خدا نخواسته فکری برای هدایت و رهبری این نسل نشود، آینده به کلی از دست خواهد رفت. ))
📚منبع : ده گفتار ص۲۱۲

(( زینب با آن عظمتی که از اول داشته است - وآن عظمت را در دامن زهرا علیها السلام و از تربیت علی علیه السلام به دست آورده بود- در عین حال، زینبِ بعد از کربلا با زینب قبل از کربلا متفاوت است. ))
📚منبع : مجموعه آثار ج۱۷ ص۶۰

(( طبع هدف دینی این است که مردم را به رعایت اصول اخلاقی در مقابل منافع شخصی، مؤمن و معتقد کند. اما اگر بنا شود در خودِ سیاست دینی، تعهد اخلاقی وجود نداشته باشد و از هر وسیله ای بخواهد استفاده کند نقض غرض می شود. ))
📚منبع : یادداشت های استاد مطهری ج۹ ص۱۴۶

(( ظهور مهدی موعود حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملا در گروه حق باشد. ))
📚منبع : قیام و انقلاب مهدی علیه السلام ص ۵۶

(( این نهضت از آن روز اوج گرفت و شورانگیز شد که جمهوری اسلامی اعلام شد. جمهوری اسلامی یعنی یک نفی و یک اثبات. اما نفی، نفی رژیم حاکم ۲۵۰۰ ساله . اما اثبات یعنی محتوای اسلامی و توحیدی. ))
📚منبع : یادداشت های استاد مطهری ج۱۰ ص۳۶

(( مبعث روز توحید و روز آزادی است. آری، بدون شک اسلام منادی توحید در جهان است. فریاد «لا اِلهَ اِلّا الله» و این که جز خدا چیز دیگری شایسته پرستش و عبادت، خضوع و کرنش نیست. این فریاد را اسلام برآورد.))
📚منبع : مجموعه آثار ج۳ ص۳۸۱

(( ما درباره پیغمبر اکرم(ص) چنین حرفی می زنیم که پیغمبر اکرم (ص) مردی بود که در عمل سیره داشت، روش و اسلوب داشت، منطق داشت، و ما مسلمانان موظفیم که سیره ابشان را بشناسیم، منطق عملی ایشان را کسف کنیم برای این که از آن منطق درعمل استفاده بکنیم.))
📚منبع : سیری در سیره نبوی ص۶۴

(( انسانی که بیداری خدایی پیدا می کند، ارزشهای متعالی انسانی برایش به صورت هدف در می آیند، از این که طرفدار یک فرد به عنوان یک فرد و یا دشمن یک شخص به عنوان یک شخص بشود آزاد می شود. او دیگر طرفدار عدل است نه عادل ، دشمن ظلم است نه ظالم. ))
📚منبع : نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر ص ٦٧

(( تعقل است که راهنمای تدین است. اگر این چراغ را دور بیندازیم به خیال این که چراغ دین را داریم، حتی خود دین را هم از دست می دهیم. ))
📚منبع : یادداشتهای استاد مطهری ج٦ ص٢١٦

(( عکس العملهای ناهنجاری که کلیسا در دوره رنسانس در برابر علم و تمدن نشان داد، ضربه بزرگی به حیثیت مذهب به طور عموم وارد آورد و سبب شد که افکار سطحی، خاصیت دین و مذهب را به طور کلی مبارزه با علم و دانش تلقی کند. ))
📚منبع : سیری در سیره نبوی ص١٩

(( پیغمبر اکرم (ص) خطاب به فرزند خویش می فرمایند: دخترکم! خودت برای خودت عمل کن، من به درد تو نمی خورم، از انتسابت با من کاری ساخته نیست. تعلیمات مرا بپذیر و دستورات مرا عمل کن، مگو پدرم پیغمبر است. ))
📚منبع : مجموعه آثار ج٢٥ ص٤٤٤

(( اگر تقوا نباشد آدمی حتی تن خود و سلامت تن خود را قادر نیست حفظ کند. آدم متقی که به حد خود و به حق خود قانع و راضی است، روحی مطمئن تر و اعصابی آرام تر و قلبی سالمتر دارد. ))
📚منبع : مجموعه آثار ج١٧ ص٤٠٦

(( روحانیت شیعه که به دست ائمه شیعه پایه گذاری شده است، از اول اساسش بر تضاد با قدرت های حاکمه بوده است، همیشه از نظر معنوی متکی به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعی متکی به مردم. ))
📚منبع : آینده انقلاب اسلامی ایران ص١٩٥

(( در پرتو جنبه معنوی تمدن است که جنبه های مادی آن نیز مجال رشد می یابد. علیهذا نقش پیامبران در تکامل جنبه معنوی تمدن به طور مستقیم است و در تکامل جنبه مادی به صورت غیر مستقیم. ))
📚منبع : مجموعه آثار ج٢ ص١٦٩

(( شهید کسی است که یک روح بزرگ دارد، روحی که هدف مقدس دارد، کسی است که در راه عقیده کشته شده است، کسی است که در راه حق و حقیقت و فضیلت قدم برداشته است. ))
📚 منبع : مجموعه آثار ج١٧ ص٤٢

(( مسلمانان یک دوره خودباختگی را پشت سر گذاشته اند و به یک دوره بازیافتگی خود رسیده اند. لهذا جهان سومی در حال تولد است که شرق و غرب را به مقابله برانگیخته است. ))
📚 منبع : یادداشتهای استاد مطهری ج١٠ ص٢٦

(( ما وظیفه داریم که درباره مسلمانها و برادران مومن خودمان تا هرحدی که برایمان مقدور است ، حمل به صحت کنیم مگر آنجایی که شرعا این راه بسته شده است. به این ترتیب است که نفاق و اختلاف در جامعه مسلمین پیدا نمی شود. ))
📚 منبع : آشنایی با قرآن ج٣ ص ٢٤٨و٢٥٠

(( رهبر، مدیر و آن که مردم را به اسلام دعوت می کند و می خواند، یکی از شرایطش این است که در اخلاق شخصی و فردی نرم و ملایم باشد. ))
📚 منبع : سیری در سیره نبوی ص٢٠٦

(( آفرین بر قرآن با این شاگردانش، اگر قرآن نمی بود، مولوی و حافظ و سنایی و عطار و سعدی و امثال آن ها به وجود نمی آمد. این افتخار، ایران را بس که توانست معارف اسلام را بهتر از هر قوم دیگری دریافت کند. ))
📚 منبع : مجموعه آثار ج١ ص٢٣٨ و٢٣٩

(( عالی ترین مظهر عقل و تربیت صحیح، خطایابی از خویشتن است؛ یعنی انسان بتواند در دریای ژرف افکار و اندیشه ها و تمایلات و افعال و اقوال خود فرو برود و خطاهای خود را بیابد و آنها را از خود دور کند. ))
📚 منبع : حکمتها و اندرزها ج١ ص٦٧

(( در حدیث است که پیغمبر اکرم فرمود: هروقت بهار را دیدید بسیار از قیامت یاد کنید. یعنی بهار ، مثالی و الگویی از قیامت است. مولوی می گوید : 
این بهار نو ز بعد برگریز
هست برهان بر وجود رستخیز))
📚منبع : مجموعه آثار، ج۲ ص۵۳۶

(( دانش بشر همیشه نسبت به آنچه حقیقت است، یعنی نسبت به کلّ دانش، اندک است‏ (وَ ما اوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ الّا قَلیلًا). عالم واقعی همیشه به نادانی و جهل خود اعتراف دارد. عالم واقعی بدون دلیل چیزی را انکار نمی‏کند و بدون دلیل چیزی را نمی‏پذیرد. عالم اگر جامد و مغرور بود عالم نیست. عالم اگر بی‏دلیل چیزی را پذیرفت یا بی‏دلیل چیزی را انکار کرد روح علمی ندارد، او خزانه و انباری است از یک سلسله فرمولها و اطّلاعات، هر چه به او داده شده یاد گرفته و ضبط کرده است، اما در روح خودش یک روشنایی و یک مقیاس برای قبول و انکار وجود ندارد، پس روحش روح علمی نیست.
اگر شخصی را دیدید که در همه رشته‏ها گواهینامه تحصیلی دارد، در عین حال سخنی را بدون دلیل قبول یا انکار می‏کند بدانید عالم نیست.))
📚منبع :

(( ما از آن جهت به خدا حی مطلق می‏گوییم که دانا و توانای مطلق است، از آن جهت به خداوند تبارک و تعالی حی می‏گوییم که آثار حیات بر وجود مقدس او بار می‏شود. رأفت و رحمت است، رحیم و رحمن است. ))
📚منبع : احیای تفکر اسلامی ص54

(( ایمان، گَرد و قرص و کپسول نیست. اثرش در سلامت جسم و جان وقتی فهمیده می‌شود که انسان بداند که آدم باایمان، روحی مطمئن‌تر و اعصابی آرامتر و قلبی سالمتر دارد))
📚منبع :بیست گفتار ص162

(( اصول معنوی منهای خداشناسی و ایمان و اعتقاد به خدا مثل اسکناس منتشرشده بدون پشتوانه است، کاغذ بی‏ اعتباری بیش نیست. خداشناسی همانا «اعتبار» و «ارزش دهنده» همه این مفاهیم است، اوست که به همه اینها اعتبار می ‏دهد.))
📚منبع :یادداشت های استاد مطهری ج8 ص312

(( من اصلا از اینکه افرادی بیایند علیه اسلام سخنرانی کنند ناراحت نیستم. من مکررا در نوشته‌های خودم گفته‌ام که هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند، نه تنها متأثر نمی‌شوم بلکه از یک نظر خوشحال هم می‌شوم چون می‌دانم پیدایش اینها سبب می‌شود که چهره اسلام بیشتر نمایان شود. ))
📚 منبع : مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۴ ص۴۰۰

((اگر در جامعه ای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توام با یکدیگر می باید در جامعه برقرار کرد. در جامعه ای که عدالت وجود نداشته باشد ،هزار هزار بیماری روانی به وجود می آیند. محرومیت‌ها، ایجاد عقده های روانی می کند و عقده های روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی (ع) به دو گروه گرسنۀ گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمی ماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد . ))
📚 منبع : مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۴ ص۲۵۷