در این مطلب به معرفی مختصری از کتاب امامت و رهبری

اثر استاد شهید مرتضی مطهری می پردازیم


این کتاب مجموعه ای است دربر گیرنده شش سخنرانی درباره «امامت» در انجمن اسلامی پزشکان و در زمستان ۱۳۴۹هجری شمسی. عناوین سخنرانیها به ترتیب عبارتند از: معانی و مراتب امامت، امامت و بیان دین بعد از پیغمبر(ص)، بررسی کلامی مسئله امامت، آیه الیوم یئس و مسئله امامت، امامت در قرآن، امامت از دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام.

علامه شهید در این کتاب به موضوعاتی چون امامت – حفظ دین ،امامت – رهبری ،فرق رهنمایی و رهبری ،امامت – حدیث ثقلین ،معنی امام ،امامت به معنی ولایت ،بررسی کلامی مسئله امامت ،بررسی نصوصی از رسول اکرم که ناظر بر امامت علی ( ع ) است ،حدیث غدیر و تواتر آن ،نظریات مختلف درباره مقصود از ” الیوم ” ،امامت در شیعه مفهومی است نظیر نبوت ،ابراهیم ( ع ) در معرض آزمایش ها و….پرداخته است.



در این کتاب پاسخ های مفصلی برای پرسش های زیر خواهید یافت:

  • تفاوت راهنمایی و رهبری در چیست؟
  • نبوت و امامت چه تفاوت هایی با هم دارند؟
  • چرا شیعه، امامت را جزء اصول دین می شمارد و سنی جزء فروع دین؟
  • آیا امامت به معنی رهبری اجتماع است یا به معنی مرجعیت دینی یا به معنای ولایت؟
  • آیا امامت شئون مختلفی دارد و هر کدام از این سه معنا شأنی از شئون آن است؟
  • گفته می شود « اعمال و رفتار مردم هر زمان بر امام آن زمان عرضه می شود» آیا چنین است؟
  • آیا صحیح است که الان امام زمان (علیه السلام) نه تنها بر شیعیان بلکه بر همه ی مردم حاضر و ناظر بوده و از امور آنان غافل نیستند؟
  • اصولاً امامت در قرآن چگونه بیان شده است؟
  • امامت از دیدگاه ائمه ی اطهار (علیهم السلام) چگونه است؟

نمونه بحث:

آیه انما ولیکم الله و امامت

آیات دیگر در این زمینه نیز به گونه ‏ای هستند که فکر و اندیشه را بر می ‏انگیزد برای اینکه انسان بفهمد که در اینجا چیزی هست ، و بعد هم به‏ کمک نقل های متواتر قضیه ثابت می‏شود .

مثل آیه : « انما و لیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون » تعبیر عجیبی است : ولی امر شما خداست و پیغمبر و آنها که نماز را به پا می‏دارند و در حال رکوع زکات می‏دهند . زکات دادن در حال رکوع یک‏ کار عمومی نیست که بشود آنرا به صورت یک اصل کلی ذکر کرد بلکه این‏ مطلب نشان می‏دهد که اشاره به یک واقعه معین است . هم تصریح نکرده است‏ تصریحی که تمرد از آن نزد دوست و دشمن تمرد از قرآن شمرده شود ، و هم‏ تفصیح کرده است یعنی طوری بیان نموده که هر آدم بی غرضی می‏فهمد که در اینجا یک چیزی هست و اشاره به یک قضیه‏ای است .

” « الذین یؤتون‏ الزکوة و هم راکعون »در حال رکوع زکات می‏دهند ” یک امر معمولی نیست‏ ، یک قضیه استثنایی است که اتفاقا رخ می‏دهد . این قضیه چه بوده است .می‏بینیم همه اعم از شیعه و سنی گفته ‏اند که این آیه درباره علی بن‏ ابیطالب است.